Intervju med en hotad eskilit

Dagen efter massakerhoten mot St:Eskils Gymnasium så finns det fortfarande efterskalv kvar. Ungdomarna minns fortfarande den läskiga stämingen i klassrummen och folk ser tillbaka på det som hände i Finland. Idag pratar den arge bloggaren med Anna-Linnéa Hansson för att ge oss en bättre bild av hur gårdagen såg ut.

-Hej Anna-Linnéa, berätta lite om hur din gårdag började.
-Hej, jag åkte hem och sov hos en väninna på morgonkvisten. Sen skulle vi äta frukost runt elva men då ringde en tredje väninna och frågade om vi blev beskjutna lite skämstamt.
-Hur reagerade ni då?
-Vi blev självklart shockade och gick till datorn för att ta reda på vad som hade hänt. Vi trodde knappt att det var sant när vi fick reda på vad som hänt.
-Hur kändes det att ett hot så här nära sig själv?
-Overkligt. Det kändes som att det lika gärna kunde ha varit på riktigt och så nära våran skola.
-Hur tänkte ni hur det var när de var inlåsta?
-Att det var en dum idé. Om alla är samlade så är det bara att gå in och plocka de som bär, tänk om det varit en bomb?
-Vad hade varit en bättre lösning?
-Jag vet inte, jag är ingen expert.
-Vad gjorde du när de började slussa ut folk?
-Jag tog kontakt med de som kom ut och de gick ner på stan och åt för de fick inget att äta.
-Vad skulle du vilja säga till gärningsmannen?
-Det finns bättre skämt än det här.
-Känner du att du fått stöd från skolan i efterhand för att bearbeta det här?
-Ja. Det fanns kuratorer och friendsare på fors församlingshem. Idag samlades vi med våra mentorer och pratade om gårdagen i grupp.
-Är du orolig i efterhand?
-Inte alls.

Vi tackar Anna-Linnéa för hennes tid.


Kommentarer
Postat av: Sean & Jimmy

Edward.. Späd inte på medias skräckbild av det hela. Det var ett skämt på en oseriös sida (4chan). Palla intervjua folk och kalla dem "hotade".. Av vad? Free speech?

2009-02-05 @ 15:11:17
Postat av: a

Varför intervjua en elev som inte va därinne? dumma idiot

2009-02-05 @ 15:36:10
Postat av: argblogg

Av missbrukande av "Freedome of Speech"

2009-02-05 @ 19:01:17
Postat av: Sean

Kan man ju lika gärna ta romana på allvar.

2009-02-05 @ 22:05:47
Postat av: argblogg

Om man är dum i huvudet, ja.



Jag fördömmer det inte, men ett hot är ett hot just the same, welcome to 1984. Allt ska tas på allvar. Get the context, not the words.



http://argblogg.blogg.se/2009/february/steskil-hotas-folk-vaknar-till.html



Läs och begrunda. Bara för att det var ett hot så betyder det inte att jag tycker att han ska straffas.

2009-02-05 @ 23:09:11
Postat av: b

ni som säger att hotet är oseriöst för att det stod på 4chan bör kanske tänka om? då det var på samma sida som hotet mot skolan i finland låg på.

2009-02-06 @ 00:30:53
Postat av: argblogg

Det jag försökt säga om 4chan är inte att man inte kan ta saker som skrivs där på allvar men att det måste få fortsätta. Det är inte 4chan som ska förbjudas utan personerna som måste förstå att det kan få hemska konsekvenser.

2009-02-06 @ 10:51:34
Postat av: sean

Man är lika dum i huvudet om man tar 4chan på allvar, det vet både du och jag Edward. Var inte så aggressiv.

2009-02-07 @ 12:21:37
Postat av: Edward Lundkvist

Aggresiv? Jag måste väl få försvara mig på min egen blogg?



Alternativet till att ta saker som 4chan på allvar är idag censur eftersom folk är blåsta.

2009-02-08 @ 22:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0