St:Eskil hotas - Dags att tänka om

Arga bloggaren börjar äntligen slå sig till ro igen efter Finlandsresan med Ung Pirat, men hemma i staden är det full fart. Kommunen krånglar med utbetalning av skulder, en halv hög med arbete har växt fram under tiden av min frånvaro och till råga på allt så har St:Eskil fått ta del av det allt mer nedbrutna och socialt handikappade samhället. Mer kultur och samlevnad, mindre våld och utanförskap. Kafé Lillebror den 20/2 om utanförskap och sysslolösa ungdomar! Över till bloggandet om Eskil:

Se på mediaspektaklet och det massiva uppvaknandet av människor efter att St:Eskil hotats av en anonym ungdom. Se på polispådraget och det tusental ungdomar som spärrats in på sin skola, förmodligen tillsammans med den som skrev hotet.

Se nu på hur vårat trygga samhälle skakas i grunden på grund av en ungdoms tomma hot. Hur var och en av oss oroar sig bara för att en enda person skriver ett inlägg på ett forum. Ett dussintal poliser genomsöker en skola, över tusen elever gömmer sig i skräck på samma skola, allt för att någon drog igång vad som till 99% chans var ett jävligt dåligt skämt. (vilket det visat sig vara)

Istället för att ge polisen makt att kolla upp var och en av oss via internet, långt över den makt vi har att kolla upp varandra, så tror jag att det är bäst att någon föreslår andra vägar att gå. Nu medans vi är vakna så kan jag dela med mig av vad jag tror är den ultimata lösningen på problemet:

Vi måste bygga om samhället från grunden, ungdomar måste uppfostras till att förstå sig på solidaritet och gemenskap och vi måste lära oss att lita på våra medmänniskor. Vi kan inte bygga upp ett samhälle som bara har murar, straff och hot som motivation att vara en god medborgare. Var och en måste förstå att vi behöver ett samhälle uppbyggt på förstånd, vänskap och jämlikhet.

Vi kan antingen fortsätta på detta spår, där man är rädd för allt som är främmande och ständigt lever i stress från hot och otrygghet. Eller så kan vi sträva efter ett samhälle där rädsla inte rör massakrar eller misshandel, där man inte behöver övervaka för att känna sig trygg.

Jag slår vad om att detta kommer användas som ett exempel på att vi behöver mer säkerhet, mer övervakning och mer rättigheter att jaga bovar via avlyssning. Det är upp till var och en av oss att sträva gemensamt efter ett samhälle som inte behöver all den övervakningen. Det är upp till var och en av oss att säga nej till kameror och lagar som släpper på våra rättigheter.

Vill du kunna lita på människor eller vill du vara så övervakad att ingen någonsin kommer behöva lita på dig?

Det är bara att välja.

Några exempel på andra som bloggar om det växande övervakningssamhället och också Piratpartiet är:
Opassande - Rick Falkvinge - Mattias Bjärnemalm


Kommentarer
Postat av: RA

Snubblande in på din sida.. Mycket bra skrivet!

/E-tunabo

2009-02-04 @ 16:43:52
Postat av: Lunerian

Bra skrivet, för övrigt måste jag säga att jag skrattade när jag såg att hotet låg på 4chan, att ta något som skrivits där på allvar är ju löjligt.

2009-02-04 @ 18:20:06
URL: http://lunnesliv.blogg.se/
Postat av: eskilstuna grabb

Mycket bra skrivit tycker jag! vad håller det på att bli av våran stad egentligen?

2009-02-04 @ 22:45:15
Postat av: Malte Jansson

Edward, slog mig att det skulle vara bra om du kunde skriva en artikel som presenterar Lillebror den 20:E.

Eller kommer med ideer. Ska vi skriva om vad det är och vad som kommer hända, och eller intervjua er?



Vad tycker du?

2009-02-05 @ 00:28:55
URL: http://www.kostym.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0