Piratrörelsens slut

Jag längtar så efter den dag då piratrörelsen försvinner. Jag längtar efter att den sista piratflaggan ligger nedpackad i en lila låda och jag längtar efter den dag då http://piratpartiet.se inte är mer än en minnessida med en påminnelse om vad vi kämpade för och mot. Jag kämpar för att få uppleva den dag då var och en av oss piratpartister med gott samvete kan säga att vi inte längre är pirater, att vi är vanliga sossar, moderater, kommunister, liberaler eller vad det nu finns för andra alternativ den dag då piratpartiet går i graven.

Jag vågar tro på att det en dag inte längre ska finnas ett behov för ett piratparti. Jag hoppas att alla tids nog kan förstå våra argument så att var och en av oss kan skicka ett fett jävla nej till regeringen så att de förstår att det är ett öppet och smidigt samhälle vi vill ha. Ett samhälle där man väntar ett halvt ögonblick på att få höra sin nya favoritlåt första gången. Ett samhälle där staten har minimala rättigheter i att gräva i våra privatliv. En tillvaro där det inte kostar mer än nödvändigt att få sina studiematerial med ett klick med musen. En värld där folk förstår att den mest miljövänliga förvaringen och de mest miljövänliga överföringarna är elektroniska. Jag kan göra listan lång men det är inte det som det här handlar om.


Vi står dessutom i kontrast till de andra partierna - Vi krigar inte mot höjda skatter eller mot sänkta socialbidrag. Vi tar inte striden mot de andra partiernas huvudfrågor för de driver de frågorna bäst själva. Vi försöker inte driva de frågor som inte våra väljare vet att vi driver. Från piratpartiet kommer inga sjuka lagförslag utan att vi vet att vi har våra väljare med oss. Vi tror inte heller att vi är de som ska driva andra frågor där vår partiledning är okunnig som som regeringen idag driver frågor mot ett fritt informationssamhälle. Lika säkert som moderaterna är bättre än piratpartiet på att driva frågor för t.ex. en fri handlesmarknad så är piratpartiet bättre på att driva frågor i fri kunskap och personlig integritet - det ska vi bevisa.

När det fria och öppna samhället är tryggat och alla förstår vikten de frågor som vi idag driver så kan vi pirater splittra oss och börja placera oss till höger och vänster igen. Tills dess så fortsätter kampen mot de okunniga och konservativa för det fria och öppna samhället.


Kommentarer
Postat av: emma

Vackert, tack Edward.

2009-03-09 @ 20:40:39
URL: http://opassande.se
Postat av: novaLea

Mycket bra skrivet! :)

2009-03-10 @ 19:04:00
URL: http://www.novalea.tk/
Postat av: Jens

Om nu nerladdning exempelvis ska vara gratis, hur ska musik och filmer kunnas spela råd om de inte får pengar för sitt arbete? En produkt är ju fortfarande en produkt, bara för att den finns på internet borde inte det betyda gratis. Man kan inte gå in i en affär och ta en klocka, på samma sätt borde man inte kunna stjäla musik.



Jag menar inte att ni har fel, jag vill bara förstå mig på hur ni tänker.

2009-03-24 @ 13:21:56
Postat av: argblogg

Jag menar att du har fel dock!



Låt oss börja med att förtydliga att stöld och kopiering är två väldigt olika saker.



Först och främst så tjänar filmbranchen väldigt mycket pengar på bio(som trots/på grund av fildelning slår nya rekord) och reklam. Skulle jag ha köpt en tiondel av de filmer jag tankat? Nej för fan. Alltså är det inte en förlust - snarare så marknadsfördes deras material ytterligare, helt gratis.



Framför allt så handlar våran politik inte om att "få dela filer gratis" - det är något som vi ser som självklart. Man kan inte äga information och därför kan man inte äga filer. Du kan sätta ditt namn på filer men det innebär inte att du har automatisk äganderätt på informationen.



Vår politik handlar om att för att man ska kunna komma åt den illegala fildelningen så måste man inkräkta på vårat privatliv - det är bara genom ökad insyn och kontroll som vi kan komma åt fildelarna. Är det värt det?



Musik och filmbrancherna kommer överleva även om de kanske kommer behöva reformeras. Kultur har ALDRIG tagit skada av frihet, mångfald och spridning. Bert Karlsson tar dock stryk av det - för att han tjänar pengar på någon annans talang.



Jag ska inte utveckla mer - följdfrågor är välkomna.

2009-03-25 @ 01:06:27
URL: http://argblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0