Som en mamma

Ikväll är jag egentligen inte så arg..

Äh, jag skojjar bara, klart jag är förbannad. Jag är less på svaret:
"Du har ju inte sagt vad jag ska göra!"

Som tur är så har det inte hänt än i Lillebror, men om jag inte tar upp det här nu så kommer det förmodligen att hända och i vilket fall som hellst så tycker jag hela grejen är intressent.

Exempel:
Kapten Rödskägg ska gå och kölhala en dragqueen i gryningen efter en hård natts sömn. Halva däck är fyllt med spyor och sprit från gårdagens kalas och Kaptenen halkar i sjön och förste styrman blir lätt irriterad. Han väcker den bakfulle matrosen Sigismund av Brun och kör sabeln i smalbenet på honom och frågar varför han i helvete inte har svabbat däck, Kapten kan inte simma med träben!

Sigismund gäspar och säger "Ingen sa åt mig att göra det."

Nu kan man tycka att det inte är Sigismunds fel att Kapten är död, men faktum är att trots att både Kapten och Förste styrman båda vet att däck måste svabbas så betyder inte det att det är de som ska göra det. Inte heller vill varken Kapten eller förste styrman behöva säga till folk att svabba varje jävla morgon. En del saker vill man bara kunna ta för givet att folk tar och gör, utan att vänta på vidare order. Visst är det så att när någon tar på sig stora ansvar så kan det vara lätt för de i närheten att luta sig tillbaka och vänta tills de får uppdrag att utföra. Nog kan man tycka att det blir jobbigt om alla försöker organisera samma sak på sitt sett. Men det är inte anledning nog att luta sig tillbaka och vänta på att någon ska ge en arbete.

Vad jag vill säga är att jag tycker att folk borde bli bättre på att antingen vara tydliga med att de bara vill vara en i den grå massan som träder fram när det blåses i visselpipan, men att man då också får räkna med att det innebär att man inte kan vara ett ansikte utåt eller en av de som får ta först när kakan ska delas.

Eller så får folk rycka tummen ur arslet och se till att göra saker. Om det inte finns något att göra så är det en ypperlig chans att ta tillfället i akt och utveckla nya idéer att driva frammåt. Ensam kan man styra en grupp bra om man anstränger sig och se till att allas intressen värnas. Tillsammans kan man styra en grupp fan så mycket bättre.

Nyckelord för den som vill påverka mer än att bara hjälpa:
Kreativitet, aktivitet, solidaritet och respekt för kamrater.

Mer om det här imorgon kväll, Contrast 17:00-21:00


Kommentarer
Postat av: Anders

Ett citat någonstans ifrån:

"En bra chef är inte på jobbet, han är hemma och klipper gräset".

2009-01-16 @ 10:51:49
URL: http://www.kafelillebror.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0